26 January 2012

.. keLebihAn soLAt ..

Di dalam Al-Quran dan hadis ada menceritakan tanda-tanda kecil kiamat dan tanda-tanda besar kiamat.Malangnya,bagi sesetengah orang gambaran ini umpama angin lalu je.. buat don know je.. ALLAH,bila la diaorang ni nk sedar.Yang muslim pula hanya islam pada nama(sesetengah)..masyALLAH.. jauh menyimpang,ada yang dedah aurat,tak puasa,dating sana sini dan yang paling besar ada yang slumber je tinggal solat(tiang agama)... itulah tanda-tanda akhir zaman.Astagfirullah..malas nak beremosi lebih-lebih.. :D back to the topic,nak share skit psal kelebihan-kelebihan orang yang pentingkan solat kat akhirat nanti..so,jum..hehe..



Di akhirat nanti,ada tiga jenis cahaya ketika di padang mahsyar.Cahaya pertama ialah seperti bintang yang berkelip-kelip dan cahaya kedua pula seperti bulan purnama yang terang-benderang.Manakala,cahaya ketiga pula ialah seperti cahaya matahari yang bersinar dengan terangnya sehingga menyilaukan mata yang melihatnya.

Cahaya yang pertama itu yang bagai bintang berkelip-kelip itu adalah wajah orang yang ketika mendengar azan dia terus meninggalkan segala urusan dan kerja,lalu melangkah untuk melakukan perkara WAJIB iaitu solat(tiang agama).Cahaya yang terang seperti bulan purnama itu pula ialah wajah orang yang mengambil wuduk sebelum azan berkumandang.Seterusnya,cahaya seperti matahari yang bersinar yang sangat terang adalah wajah mereka yang telah pun berada di dalam masjid sebelum masuknya waktu azan.Cuba kita bayangkan dalam kategori manakah kita semua? .. di dunia yang metropolitan as now,sesetengah orang itu buat-buat tak dengar apabila suara azan menyeru untuk solat,last-last tunaikan solat akhir waktu..

0 comments:

Post a Comment