16 December 2012

:: Pesanan Sahabat ::


Sesiapa yang banyak bercakap nescaya banyak berbohong
Sesiapa yang banyak berbohong nescaya kurang malunya
Sesiapa yang kurang malunya nescaya kurang wara’nya
Sesiapa yang kurang wara’nya nescaya hatinya mati

Apabila hati telah menjadi mati, seseorang manusia itu akan sukar untuk menerima hidayah atau petunjuk dari Allah. Tanpa hidayah, hidupnya akan sentiasa berkata-kata dan membuat sebarang dosa menurut hasutan iblis lalu terjadilah penderhakaan terhadap ALLAH..

Imam al-Ghazali berkata: “Keimanan dan kekufuran seseorang tiada terang dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu untuk menjerumuskan manusia.”

p/s: " dan jgnlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah ALLAH SWT menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya dan berdoalah kepada-Nya dgn perasaan bimbang (kalau-kalau tak diterima) dan juga dengan perasaan berharap (supaya makbul).. Sesungguhnya rahmat ALLAH SWT dekat dgn orang yang memperbaiki amalannya" (Surah Al-A'raf :56)

kita bukan baik, tapi berubah itu lagi baik.. (secebis pesanan dr sahabat, jazakallah hu khairan) peace!!!  ^_^ insyALLAH..

0 comments:

Post a Comment